وبلاگ

مواد اولیه سیم و کابل برق

مواد اولیه سیم و کابل برق شامل چیست؟ سیم و کابل دو گزینه کاربردی در ساختار اصلی خانه و ساختمان است که از مواد اولیه مختلف برای تولید آن استفاده می‌کنند. هر کدام از این مواد اولیه ویژگی و عملکرد متفاوتی دارد و برای هدف خاص پیشنهاد می‌شود. برای استفاده از دستگاه‌های الکتریکی به برق نیاز و دسترسی به این المان تنها با اجرای سیم و کابل امکان‌پذیر است. در حالت کلی، ساخت سیم از دو دسته مواد اولیه فلزی و پلیمری ساخته می‌شود که مواد فلزی برای هادی سیم به کار می‌رود و دسته دوم، مناسب عایق‌بندی است. فروشگاه کابل پیمان یکی از باکیفیت‌ترین کابل‌های موجود در بازار لاله زار را دار میباشد که با بهترین مواد اولیه ساخته می‌شود. از این محصولات این مجموعه می‌توان برای دسترسی جریان برق در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده نمود و نسبت به عملکرد باکیفیت آن اطمینان کامل داشت.

مواد اولیه سیم و کابل-کابل پیمان

🔶 به روزترین لیست قیمت ها در کابل پیمان با تخفیف ویژه خرید عمده 🔶

مواد اولیه سیم و کابل برق چیست؟

رایج‌ترین مواد اولیه ساخت سیم و کابل برق به شرح زیر است:
آلومینیوم: این فلز با هدایت الکتریکی کمتری نسبت به مس استفاده می‌شود، اما وزن کمتری دارد و با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. این کابل برای ولتاژهای بالا بسیار پرکاربرد است که به کاهش وزن محصول کمک می‌کند.
مس: این ماده یکی از رایج‌ترین متریال‌ها در ساخت کابل و سیم برق است. زیرا هدایت الکتریسیته بالایی دارد و با انعطاف بالا و شکل‌پذیری عالی استفاده می‌شود. همچنین استفاده آسانی دارد و نسبتاً قیمت مناسب است. فولاد: این فلز، رسانای کمتری نسبت به مس و آلومینیوم دارد. اما بسیار مقاوم و مستحکم است. از این سیم بیشتر برای کابل‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و جنس آن مناسب شرایط سرسخت است.
پلاستیک: از متریال پلاستیک برای عایق‌بندی استفاده می‌کنند. با این پوشش، سیم در برابر اتصال کوتاه و خطرات الکتریکی مقاوم می‌شود.
لاستیک: نوع دیگر عایق‌بندی سیم، لاستیک است که نسبت به پلاستیک انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و موجب خم شدن راحت سیم و کابل می‌شود.
هر کدام از متریال‌ها برای زمینه خاص استفاده می‌شود. برای مثال، در شرایطی که نیاز به ولتاژ بالا است، سیم‌های مسی انتخاب بهتری است، در حالی که سیم‌های آلومینیوم و فولاد برای ولتاژهای پایین‌تر کاربرد دارد.
تمام مواد اولیه سیم برق از زمین بدست می‌آید و بعد از پردازش برای ساخت آن استفاده می‌شود. با استخراج سنگ معدن آلومینیوم و ذوب کردن آن، آلومینیوم خالص بدست می‌آید. فولاد نیز از سنگ آهن استخراج می‌شود و پلاستیک و لاستیک از محصولات نفتی قابل دستیابی است.

هادی مورد استفاده برای سیم و کابل

هادی رسانای خوبی برای انتقال جریان الکتریکی است و قابلیت عبور حرارت را به عهده دارد. این مواد در صنعت برق بسیار پرکاربرد است و بدون آن، عملاً پتانسیل رسانای الکتریکی از کار می‌افتد. هنگام ایجاد اختلاف پتانسیل، بار الکتریکی از اتم به اتم دیگر انتقال می‌یابد. حضور الکترون‌های آزاد در ساختار فلزی، امکان انتقال جریان را فراهم می‌کند.
میان فلزات مختلف، فلز مس رسانایی بالایی دارد و در صنایع برق کاربرد زیادی دارد. البته فلزات دیگری مانند نقره، با قابلیت رسانایی بیشتری در دسترس است، اما به دلیل قیمت بسیار بالا، برای سیم و کابل انتخاب مقرون به صرفه‌ای نیست. رایج‌ترین هادی‌های سیم و کابل، آلومینیوم است که نسبت به فلز مس وزن کمتری دارد و به دو دسته هادی تکی و هادی چندتایی تقسیم شده است.

هادی سیم و کابل

هادی AAC:

این هادی از رشته‌های مفتولی آلومینیومی تابیده شده طراحی می‌شود. آلومینیوم به کار رفته دارای خلوص بالایی است و به حالت لایه لایه به نظر می‌رسد. طوری که لایه روی لایه دیگری قرار می‌گیرد. هادی آلومینیوم دارای وزن کم و قیمت مناسب است و برخلاف هادی مسی مقاومت بالایی دارد. معمولاً این هادی در صنایع مختلف و خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارد و ویژگی‌های موثر آن، سیم را در برابر خوردگی ارتقا می‌دهد.

هادی AAAC:

این هادی شباهت زیادی به مدل قبلی دارد. اما از مواد مختلف مانند منیزیم و سیلیسیم در کنار آلومینیوم استفاده می‌شود. حضور این دو عضر موجب ارتقا استحکام سیم می‌شود. به همین دلیل، از هادی‌های AAAC برای محیط‌های خاص مانند مناطق ساحلی به کار می‌رود.

هادی آلومینیومی ACSR:

این هادی از دو قسمت ساخته می‌شود. بخش اصلی آن، ساخته شده از رشته سیم‌های مفتولی فولادی است. در بخش پیرامونی، رشته‌های مفتولی آلومینیومی وجود دارد. از این هادی برای خطوط هوایی و شرایط آب و هوایی دشوار استفاده می‌کنند و بدون بروز مشکل، قابل اجرا هستند.

هادی SLAC:

هادی SLAC بسیار شبیه هادی ACSR است، با این تفاوت که بر پایه رشته‌های مقاطعی غیردایره‌ای طراحی می‌شود. این هادی در مقاطع یکسان نست به هادی‌های ACSR، دارای مقاومت الکتریکی کمتری است. اما با هدف اتلاف الکتریکی کمتر استفاده می‌شوند و مناسب انتقال انرژی در خطوط هوایی هستند.

هادی TACSR:

این هادی دارای ساختار زیرکونیوم با مقاومت حرارتی بالا است و نسبت به مدل‌های قبلی مقاومت بالاتری دارد. به گونه‌ای که در دماهای بالا حدود ۱۵۰ درجه سانتی گراد به خوبی اجرا می‌شود. سیم و کابل‌های بر پایه هادی TACSR، در برابر دما مقاومت خوبی دارد و برای صنایع مختلف با حرارت بالا بسیار پرکاربرد است.

هادی فولادی با روکش آلومینیومی:

این هادی دارای مرکز فولادی است و از پوشش آلومینیومی روی ان استفاده می‌شود. پوشش آلومینیومی این محصول از مرکز فولادی محافظت می‌کند و مانع خوردگی و ساییدگی این قسمت می‌شود. معمولاً هادی‌های فولادی در خطوط هوایی کاربرد دارد و همانند سیم محافظ عمل می‌کند.

سخن پایانی

مواد اولیه سیم و کابل برق بسیار پرکاربرد است و از روکش‌های مختلف روی آن استفاده می‌شود. هر کدام از این سیم‌ها برای زمینه مختلف قابل سفارش است. پس برای خرید، توجه به مشخصات فنی، استانداردهای اجرایی و برند انتخابی آن توجه کنید. هر چه کیفیت بالاتر باشد و استانداردهای اجرایی در ساخت هادی رعایت شود، انتخاب بهتری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مواد اولیه ساخت سیم و کابل

فهرست مطالب

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟