وبلاگ

عیب‌ یابی کابل برق

عیب‌ یابی کابل برق از مراحل مهم پیش از تعمیر است و شامل شناسایی مشکلاتی مانند اتصالات نادرست، پارگی و پوسیدگی می‌شود. این مشکلات اغلب تحت تاثیر عوامل محیطی هستند؛ مثلاً حفاری‌ها می‌توانند باعث آسیب به کابل‌های زیرزمینی شوند. عیب یابی کابل برق زیر زمینی در چنین مواردی حیاتی است تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

روش های عیب یابی کابل برق

🔶 به روزترین لیست قیمت ها در کابل پیمان با تخفیف ویژه خرید عمده 🔶

روش‌های عیب‌ یابی کابل

برای عیب‌ یابی کابل برق روش‌های مختلفی وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میزان مقاومت اتصالات

در مکان‌هایی ﻛﻪ دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﺑﻞ ﺑﻪ یکدیگر وصل ﺷﺪه‌اﻧﺪ، ﻫﻤیشه مقدار ﻣﻘﺎوﻣت ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺧﻮد ﻛﺎﺑﻞ‌ها است و در ﻧهایت در حالت‌هایی ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﻘﺎوﻣﺖ از ﺣﺪ ﻣجاز فراتر رود ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ سبب اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻠﻔﺎت، رخ دادن ﺳﻮﺧﺘﮕﻲ و ﮔﺮم ﺷﺪن ﻣﺤﻞ اﺗﺼﺎل ﺷﻮد. در ضمن زیاد ﺑﻮدن ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﺗﺼﺎﻻت ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ منجر به اﻓﺖ وﻟﺘﺎژ نیز شود. از این‌رو وﻟﺘﺎژ اﻋﻤﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه یا مدار باید ﻛﻤﺘﺮ از ﻣقدار ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ مسئله ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای اکثر ﻣﺼﺮف ﻛﻨﻨﺪه‌ﻫﺎ ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب و مضر ﺑﺎﺷﺪ.
علاوه‌بر این در شرایطی ﻛﻪ ﻣﺼﺮف‌ﻛﻨﻨﺪه توسط دو ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﻛﺎﺑﻞ ﻣﻮازی ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻣﻲ‌ﺷﻮد، زیاد بودن ﻣﻘﺎوﻣﺖ اﺗﺼﺎﻻت در ﻳﻚ ﻣﺴﻴﺮ، سبب ﻛﺎﻫﺶ ﺟﺮﻳﺎن در آن ﻣﺴﻴﺮ و در ﻧهایت اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺮﻳﺎن در سایر ﻣﺴﻴﺮﻫﺎ می‌ﺷﻮد ﻛﻪ اﻳﻦ اﻓﺰاﻳﺶ ﺟﺮﻳﺎن امکان دارد به ﻛﺎﺑﻞ برق آسیب بزند.

عیب‌ یابی کابل با استفاده از دستگاه می‌گر

به منظور تشخیص اتصال کوتاه با کمک دستگاه میگر، بایستی یک سمت کابل به میگر متصل و طرف دیگر آن آزاد گذاشته شود. در هنگان‌عدم بروز اتصال کوتاه، دستگاه میگر مقاومتی نمایش نمی‌دهد. ولی در صورت وجود اتصال کوتاه، با توجه به اندازه فاصله از سر کابل تا مکان بروز اتصال کوتاه، میگر مقاومت الکتریکی را به نمایش می‌گذارد. همچنین با بدست آوردن مقاومت دو سر آزاد شده کابل برق می‌توان فاصله محل بروز اتصال کوتاه از سر کابل برق را اندازه‌گیری کرد. با اندازه‌گیری جداگانه هر یک از کابل‌های برق، در مواقعی که اتصال زمین میان کابل و زمین اتفاق نیافتاده است، مقاومت نشان داده شده توسط میگر بی‌نهایت خواهد بود و در هنگام بروز اتصال زمین، دستگاه میگر مقدار مقاومت الکتریکی را نمایش می‌دهد.

آموزش روش های عیب یابی کابل برق

در حالت کلی برای شناسایی اتصال زمین یا اتصال کوتاه، بایستی هر دو سر کابل برق را از مدار یا مصرف‌کننده، جدا کرد و آن‌ها را نسبت به زمین و همچنین نسبت به همدیگر به گونه‌ای عایق‌بندی کرد که احتمال اتصال دوباره آن‌ها وجود نداشته باشد. در ادامه باید یکی از سرهای میگر را به روپوش فلزی کابل برق یا زمین متصل کرد و سر دیگر آن را به تک تک رساناهای کابل برق وصل نمود. در هر شرایط، با چرخاندن دسته میگر، بایستی مقاومت بدست آمده چندین مگا اهم باشد. اگر در یکی از این حالت‌ها، میگر عدد صفر یا چندین کیلو اهم را نشان داد به این معنا است که آن رسانا به زمین اتصالی دارد.

عیب‌ یابی کابل از طریق TDR

اندازه‌گیری از طریق TDR یکی از روش‌های ممکن برای عیب‌ یابی کابل برق است. واژه TDR مخفف عبارت بازتاب‌سنجی دامنه زمانی بوده که این امکان را فراهم می‌کند تا برای تعیین طول کابل و برای شناسایی عیوب کابل، اتصال کوتاه، قطعی کابل و کابل‌های فشرده مورد استفاده قرار گیرد.
یک ابزار اندازه‌گیری TDR، به عنوان نمونه METRACABLE TDR، یک تپ الکتریکی پخش می‌کند و در نهایت طول کابل یا محل خطا را مطابق با مدت زمان پیش از بازگشت تپ به فرستنده اندازه‌گیری می‌کند. طیف وسیعی از خطاها را نیز می‌توان با ارزیابی و بررسی شکل طول موج‌های گوناگون تعیین کرد.
با کمک ابزار TDR، سیستم یک تپ را به کابل برق ارسال می‌کند که از طریق خطاهای کابل بازتاب می‌شود و در نهایت به سیستم برمی‌گردد. همچنین نوع خطاها را می‌توان با توجه به منحنی‌های منعکس شده مشخص کرد.

عیب یابی کابل برق

TDR یکی از قدرتمندترین ابزارهای اندازه‌گیری و بررسی خطوط متقارن است و افزون‌بر تعیین طول کابل برق، منحنی‌های منعکس شده را نیز می‌تواند برای تشخیص و تعیین کردن عیب‌ های کابل برق استفاده کند. این موضوع در هنگام عیب‌ یابی کابل برق باعث صرفه جویی در زمان می‌شود از اقدامات غیرضروری جلوگیری می‌کند. با استفاده از یک ژنراتور تابع پله، یک سیگنال شیب‌دار در یک انتهای کابل برق بوجود می‌آید و لبه سیگنال توسط رسانه منتشر می‌شود و زمانی که به انتهای دیگر آن می‌رسد تحت تاثیر نقص در کابل انعکاس می‌یابد.

تعیین نقطه عیب کابل

تعیین کردن نقطه عیب کابل برق یکی از سخت‌ترین اقداماتی است که باید در عیب‌ یابی کابل برق صورت بگیرد. به طور معمول در بیشتر مواقع کابل‌ها را در مکان‌هایی قرار می‌دهند که دسترسی به آن‌ها غیرممکن می‌شود. همین موضوع سبب شده تا عیب‌ یابی کابل‌های برق بسیار سخت و پیچیده شود. بدین ترتیب شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تعیین نقطه عیب کابل در مدت زمان کوتاه در بعضی از قسمت‌ها مانند کارخانجات بسیار مهم است. در حالت کلی، برای تعیین نقطه عیب کابل راه‌های بسیاری وجود دارد که یکی از آن‌ها شیوه‌های اولیه (Prelocation) و راهکار دیگر Pinpointing است. در روش Prelocation نقطه عیب کابل به طور تقریبی تعیین می‌شود و همچنین با کمک شیوه Pinpointing می‌توان نقطه دقیق عیب کابل برق را تعیین کرد. در ضمن نکته قابل توجه این است که هر دو روش این قابلیت را دارند که به طور همزمان نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

تعیین مقاومت محل اتصال کابل

در عیب‌ یابی کابل برق، یکی از راهکارهای تعیین محل عیب، بدست آوردن مقدار مقاومت محل اتصال است. در این شیوه، مقاومت موجود بین دو رشته معیوب کابل از هر دو سمت کابل اندازه‌گیری می‌شود. در نهایت با مقایسه کردن مقاومت‌های بدست آمده، فاصله نقطه معیوب از ابتدای کابل برق مشخص می‌شود. به طور معمول برای این کار دو روش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

روش اول

اگر در محل اتصال کابل مقاومت وجود نداشته باشد، مقاومت موجود در بین دو رشته معیوب از هر دو سمت کابل بسیار زیاد خواهد بود. در این شرایط باید با کمک یک تک پل همچون پل وتستون، مقاومت را بدست آورد. بنابراین به متظور اندازه‌گیری مقاومت، باید دو سر کابل را از مدار جدا کنید و سپس در یک سر کابل همه رساناها به یکدیگر اتصال کوتاه می‌شوند. بعد از آن، با بکارگیری تک پل، مقاومت موجود بین دو رشته معیوب در طرف دیگر کابل بدست می‌آید. در صورتی که مقاومت بدست آمده بسیار بالا باشد، نشان از قطع‌شدگی کابل برق است. اما اگر مقاومت اندازه‌گیری شده در حد مجاز باشد، بیانگر اتصال زمین کابل است.

روش دوم

اگر تحت تاثیر جرقه یا سایر عوامل در محل اتصال کوتاه بین دو رشته کابل یا سیم، مقاومتی بوجود آید، می‌توان با بکارگیری لوازم و تجهیزات جدید و پیشرفته نقطه معیوب را پیدا کرد. در نهایت این روش سبب از بین رفتن مقاومت می‌شود، در غیر این صورت، بایستی میزان این مقاومت را اندازه‌گیری کرد و در محاسبات آن را در نظر گرفت.

تعیین محل اتصال آن به زمین

روش‌های مختلفی به منظور عیب‌ یابی کابل برق با تعیین محل اتصال آن به زمین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مقایسه کردن افت ولتاژ، شیوه اندازه‌گیری سه نقطه‌ای، روش ساختن پل اندازه‌گیری، روش دو نقطه‌ای و… اشاره کرد. هر یک از این شیوه‌ها می‌توانند در عیب‌ یابی کابل‌های برق با تعیین محل اتصال آن به زمین نقش بسزایی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عیب یابی کابل برق- کابل پیمان

فهرست مطالب

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟