وبلاگ

مراحل سیم کشی ساختمان

مراحل سیم کشی ساختمان یکی از اقدامات مهم حین ساخت است که اجرای اصولی و استاندارد آن، موجب ارتقا امنیت می‌شود. نکات مهم و قوانینی حین سیم کشی ساختمان وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها توسط افراد متخصص ضروری است. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلاتی همچون آتش سوزی افزایش می‌یابد. سیم کشی ساختمان جز مراحل بسیار مهم و حساس است که به دیگر مراحل ساخت مرتبط می‌شود. اگر در یکی از مراحل سیم کشی اشتباهی رخ دهد، بی‌تردید در کل عملیات مشکل ایجاد می‌شود. تا انتهای این مقاله آموزشی از کابل پیمان با ما همراه باشید.

مراحل سیم کشی ساختمان-کابل پیمان

🔶 به روزترین لیست قیمت ها در کابل پیمان با تخفیف ویژه خرید عمده 🔶

انواع سیستم سیم کشی برق ساختمان

سیم کشی ساختمان به روش رایج روکار و توکار انجام می‌شود. هر کدام از این شیوه‌ها دارای مراحل خاصی هستند. همچنین برای استفاده از هر کدام، شرایط خاصی نیاز است. برای انجام این کار، ابتدا دستگاه‌های لازم را تهیه کنید. سپس محل نصب و جایگاه تجهیزات را در نظر بگیرید. با عبور دادن سیم‌های الکتریکی در نقاط مختلف، اتصالات بین سیم‌ها اجرا می‌شود و در عین حال، اصول ایمنی و الکتریکی باید به خوبی رعایت شده باشد. با انجام اصولی، تجهیزات الکتریکی در منزل نصب می‌شود و با خیال آسوده در حالت ایمن از آن‌ها استفاده می‌کنید.

انواع سیم کشی ساختمان-کابل پیمان

سیم کشی روکار ساختمان

این سبک سیم کشی به گونه‌ای است که سیم‌ها روی گچ دیوار به حالت آزاد داخل لوله‌ها و داکت‌ها قرار می‌گیرند. تمام مسیر سیم کشی قابل مشاهده است و در صورت بروز آسیب و مشکل، به راحتی می‌توان برای رفع آن اقدام کرد.

سیم کشی توکار ساختمان

در سبک سیم کشی توکار همانطور که نامش پیدا است، سیم‌ها به صورت مخفیانه نصب می‌شود و اجرای آن نسبت به مدل قبلی پیچیده‌تر است. امروزه از این روش به دلیل زیبایی، استقبال بیشتر می‌شود و مناسب دکوراسیون‌های مدرن و امروزی است.
با اجرای سیم کشی توکار، ارزش بنا ارتقا می‌یابد و ظاهر ساختمان به خاطر حضور سیم و کابل کشی‌ها نامرتب به نظر نمی‌رسد.

روش‌های مختلف سیم کشی توکار

برای اجرای سیم کشی توکار از سه روش زیر استفاده می‌کنند:

سیم کشی توکار از طریق جعبه فیوز

در این روش، بخش‌های مختلف ساختمان به حالت مجزا داخل جعبه فیوز آورده می‌شوند. محل اجرای این جعبه باید جایی باشد که امکان دسترسی لوله‌های سیم کشی محل‌های مختلف وجود داشته باشد. در واقع، محل جعبه فیوز جایی است که دسترسی راحتی به آن وجود دارد. بدین شکل، عیب‌یابی سیم‌ها بسیار راحت انجام می‌شود و سیم کشی بخش‌های مختلف مانند آشپزخانه، پذیرایی، اتاق خواب‌ها و… به صورت جداگانه است. برای سیم کشی محیط‌هایی همچون اداری، بیمارستان‌ها و… از این شیوه استفاده می‌کنند. اما به دلیل جدا بودن سیم‌ها، سیم بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدین ترتیب، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

سیم کشی توسط قوطی کلید و پریز

در این روش قوطی کلید و پریز جایگزین قوطی‌های تقسیم شده است. برای نصب کلید و پریزها درون قوطی فضایی شکل می‌گیرد. در حالت عادی، قوطی‌های کلید و پریز فضای مناسبی برای تقسیم سیم ندارد. بدین منظور، در بخش پشتی قوطی‌ها کنده کاری می‌شود. در این سبک، سیم‌های روشنایی جدا از سیم‌های پریز قرار می‌گیرند و برای هر دو بخش سیم کشی مجزایی ایجاد می‌شود. معمولاً برای بیشتر ساختمان‌ها از این سبک سیم کشی استفاده می‌کنند و به عنوان رایج‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید.

سیم کشی توکار از طریق جعبه تقسیم

سیم‌ها در این روش از بالای دیوار عبور می‌کند و داخل لوله برق به حالت افقی قرار می‌گیرد. در هر مکانی که نیاز به پریز یا کلید باشد، استفاده می‌شود. در واقع قوطی‌های تقسیم در فاصله ۳۰ سانتی متر از سقف بنا قرار دارند. البته با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن ابزارهای جدید، کمتر کسی از جعبه‌های تقسیم استفاده می‌کنند. زیرا روش‌های جدید امنیت کار را ارتقا داده‌اند و عیب‌یابی آن‌ها بسیار راحت‌تر است.

مراحل سیم کشی

مراحل سیم کشی ساختمان باید به طور دقیق طی شود. هر کدام از این مراحل مکمل یکدیگر هستند و امکان حذف هیچ کدام وجود ندارد:

طراحی نقشه

قبل از شروع سیم کشی باید یک نقشه کلی از ساختمان ایجاد شود. معمولاً مهندسین ساختمان با در نظر گرفتن شرایط این کار را انجام می‌دهند و با رعایت اصول و قواعد، مناسب‌ترین نقشه را برای اجرای سیم کشی ترسیم می‌کنند.

اندازه و خط تراز

بعد از مشخص شدن نقشه کلی ساختمان، جای کلیدها، جعبه فیوز، جعبه تقسیم و پریزها با استفاده از خط تراز شکل می‌گیرد. دقت داشته باشید، فاصله کلید و پریزها با کف و سقف ساختمان باید براساس استانداردها ایجاد شود. برای این کار از شلنگ تراز یا لیزر استفاده می‌کنند تا در سطح کاملاً استانداردی کلیدها و پریزها نصب شود.

کنده کاری

بعد از طراحی و مشخص شدن محل دقیق کلیدها و پریزها، محل قرارگیری آن‌ها کنده کاری می‌شود. به روش‌ها و ابزار مختلف مانند تیشه، چکش و قلم عملیات کنده کاری آغاز می‌شود. اما امروزه از تجهیزات جدیدتر مانند دستگاه‌های شیارزن، بتن کن و… برای انجام این کار استفاده می‌کنند که ایجاد جای درست در اندازه‌های دلخواه ساده‌تر می‌شود. همچنین سرعت عملیات کنده کاری ارتقا می‌یابد.

قوطی‌گذاری

بعد از کنده کاری، نوبت نصب قوطی‌های کلید و پریز روی دیوار می‌رسد. برای انجام آن باید محل مورد نظر را با گچ محکم نمود و سطح قوطی با سطح دیوار همخوانی داشته باشد.

لوله‌گذاری

برای حفظ سیم‌ها در برابر فشار و ضربه نیاز به نصب لوله‌های برقی است. همچنین این لوله‌ها سیم‌های برقی را به محل‌های مورد نظر هدایت می‌کند. لوله‌ها براساس نقشه مورد نظر نصب و محکم می‌شوند و انتخاب نوع، تعداد و روش اجرایی ان‌ها به نوع سیم کشی بستگی دارد. انواع لوله‌های برقی در بازار موجود است که براساس نوع ساختمان و هدف استفاده از آن‌ها مناسب‌ترین لوله انتخاب می‌شود. از جمله لوله‌های پرکاربرد می‌توان به گالوانیزه، پلاستیکی، لوله‌های PVC و لوله‌های فلزی اشاره کرد.

سیم کشی

اصلی‌ترین مرحله برق کشی ساختمان، سیم کشی است. در این مرحله سیم برق، تلفن، آنتن و… براساس نقشه از درون لوله‌ها عبور می‌کنند و برای جایگذاری آن‌ها از ابزار مخصوصی به نام فنر سیم کشی استفاده می‌شود.

سیم‌بندی

در این مرحله، تقسیم‌بندی سیم‌ها و ایجاد ارتباط بین‌ها انجام می‌شود. سیم‌بندی جز مراحل حساس و اثرگذار است و در صورت بروز اشتباه در ایجاد ارتباط کلیدها، قوطی‌ها و… مشکلات ناگواری برای کل سیستم رخ می‌دهد.

مراحل سیم کشی ساختمان

نحوه انتخاب سیم مناسب برای برق کشی ساختمان

برای این که در انتخاب سیم مناسب برق کشی ساختمان دچار اشتباه نشوید، لازم فاکتورهای مهم را بدانید. ابتدا جریان الکتریکی لازم را براساس ولتاژ، قدرت و عملکرد تجهیزات مشخص کنید. سپس انتخاب نوع سیم ساده‌تر می‌شود. برای مثال، سیم‌های PVC برای ساختمان‌های مسکونی طراحی شده است و مدل سیم‌های خاص برای محیط‌های صنعتی اجرا می‌شود.
از دیگر نکات مهم برای انتخاب سیم می‌توان به فاصله بین تجهیزات، ضخامت سیم، نحوه نصب، شرایط محیطی و استانداردهای لازم اشاره کرد. با کمک مشاورین فروش می‌توانید براساس شرایط پروژه مناسب‌ترین سیم را برای برق کشی ساختمان انتخاب کنید.

اشتباهات رایج در سیم کشی ساختمان

برخی از اشتباهات در سیم کشی ساختمان بسیار رایج است و موجب بروز خطراتی همچون آتش سوزی، خرابی تجهیزات و شوک الکتریکی می‌شود. در این قسمت با این اشتباهات آشنا می‌شوید:

❌نصب کابل‌ها در نزدیکی لوله‌های گاز:

رعایت فاصله مناسب بین کابل و لوله‌های گاز بسیار مهم است زیرا کابل‌هایی که در نزدیکی لوله‌های گاز اجرا می‌شود، در صورت شکستگی لوله ممکن است آتش بگیرند.

❌عدم استفاده از کابل مناسب:

اجرای کابل‌های بی‌کیفیت موجب بروز مشکلات خطر آفرین مانند آتش سوزی، خرابی تجهیزات و شوک الکتریکی می‌شود. پس در انتخاب کابل مناسب باید نهایت دقت را داشته باشید.

❌نصب سیم توسط افراد غیرمتخصص:
سیم کشی ساختمان باید توسط افراد متخصص و باتجربه انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است نکات نصب مانند رعایت فاصله مناسب کابل‌ها، استفاده از تجهیزات حفاظتی، قوانین و مقررات الکتریکی در نظر گرفته نشود.

سخن پایانی

مراحل سیم کشی ساختمان جز مهم‌ترین اقدامات ساخت و ساز است. در نظر گرفتن نکات اصولی آن کمک می‌کند این بخش از ساختمان نیز به صورت ایمنی انجام شود. همچنین استفاده از تجهیزات، لوازم باکیفیت و سیم‌های مناسب شرایط بر انجام اصولی مراحل موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مراحل سیمکشی ساختمان

فهرست مطالب

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟