وبلاگ

علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق، آگاه سازی هلی کوپترها است. این ابزار کمک می کند تشخیص ارتفاع و طول سیم راحت تر شود و بر کاهش ارتعاش تاثیرگذار است. این توپ ها در رنگ های مختلف مانند سفید-قرمز، قرمز و نارنجی استفاده می شود و بیشتر مواقع بین دکل های بیرون شهر یا ارتفاعات کاربرد دارد. دلیل استفاده از توپ روی سیم برق جلب توجه افراد نسبت به محل قرارگیری سیم است. زیرا رنگ بندی توپ ها نسبت به محیط اطراف بیشتر به چشم می آید و به عنوان یک زنگ خطر در ارتفاعات بالا به کار می رود. کابل پیمان یکی از مجموعه های معتبر در زمینه ارائه سیم، کابل و تجهیزات است.

علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

🔶 به روزترین لیست قیمت ها در کابل پیمان با تخفیف ویژه خرید عمده 🔶

توپ های روی سیم برق

توپ های روی سیم و کابل برق در رنگ های مختلف وجود دارد که رایج ترین رنگ های آن، قرمز و نارنجی است. زمانی که هواپیما و هلی کوپترها این توپ ها را از ارتفاع بالا مشاهده می کنند، نسبت به دکل ها باخبر می شوند و ارتفاع و فاصله خود را حفظ خواهند کرد. انتخاب رنگ مناسب توپ به شرایط جوی و موقعیت مکانی بستگی دارد و رنگی اجرا می شود که نسبت به محیط اطراف جلوه بیشتری داشته باشد. برای ساخت توپ های هشداردهنده از رنگ دانه های مقاوم و ماندگار استفاده می کنند. این رنگ ها در برابر عوامل خارجی و نور خورشید تغییر رنگ نمی دهند. همچنین پلاستیک مورد استفاده در ساخت آن ها، بسیار مستحکم و از جنس آلومینیوم است. گاهی اوقات جنس فایبرگلاس نیز در ساخت آن استفاده می شود و روکش آن، از جنس رزین پلی استر است. اندازه توپ ها بزرگ هستند و در قطرهایی به اندازه 60 الی 80 سانتی متر تولید می شوند.

توپ های قرمز روی سیم برق

کاربرد توپ های قرمز، ارتقا دید بیشتر برای هواپیما ها و بالگردها است. این توپ در ارتفاعات پایین کاربرد دارد و مناسب محیط های پررفت و آمد است. همچنین مانع برخورد خودروها و وسایل نقلیه با سیم می شود. در موارد زیر به محیط هایی که توپ های قرمز روی سیم ها قرار می گیرد اشاره می کنیم:

  • نزدیکی فرودگاه ها
  • نزدیکی خطوط برق فشار قوی
  • سیم های برق در ارتفاعات پایین
  • سیم های برق در محیط های پررفت و آمد

توپ های قرمز رنگ منجر به افزایش یا کاهش درجه حرارت محیط اطراف می شود و بر کاهش یا افزایش طول کابل نیز تاثیرگذار است. زیرا درون آن فنری وجود دارد که طول کابل را به مقدار کمی کاهش یا افزایش می دهد.

توپ قرمز روی سیم ها

توپ های نارنجی روی سیم برق

رنگ نارنجی از جمله رنگ هایی است که در تاریکی به راحتی تشخیص داده می شود. این رنگ از برخورد خودروها و هواپیماها به سیم جلوگیری و نصب توپ های به این رنگ همانند یک تابلو اعلان خطر عمل می کند.

توپ ها در طرح های مختلف نیز تولید می شوند که برخی مدل ها درونشان پر است و برخی دیگر خالی. هر کدام از این مدل ها برای هدف خاص استفاده می شود. برای مثال، مدل های تو پر در خطوط بلند کاربرد دارد و داخل آن ها از فنر استفاده شده است.

رنگ بندی توپ روی سیم برق

رنگ های توپ برای افزایش دید بسیار مهم شناخته می شوند. هر چه دید بیشتری ایجاد کند، هواپیماها و بالگردها راحت تر متوجه حضور سیم و دکل های برق می شوند. به همین دلیل، رنگ های روشن مانند نارنجی، قرمز و … بهترین انتخاب برای اجرای توپ های روی سیم برق است.

براساس استانداردهای جهانی، این دسته از رنگ ها حتی در شب قابل تشخیص هستند و انتخاب رنگ مناسب به محیط اطراف بستگی دارد. مزایای استفاده از رنگ های روشن و چشمگیر برای توپ به شرح زیر است:

  • بهبود دید سیم برق
  • به حداقل رسیدن احتمال برخورد هواپیماها و بالگردها به سیم برق
  • جلوگیری از خسارت های مالی و جانی حاصل از تصادف هواپیما به سیم برق

چگونگی نصب توپ ها بر روی سیم برق

نصب توپ ها روی سیم بسیار ساده است. این توپ ها در فاصله مناسبی از یکدیگر قرار می گیرند و حدفاصله معمول آن ها، حدود 200 فوت یا 61 متر است. البته در برخی شرایط این فاصله کمتر می شود و به اندازه 30 الی 50 فوت تبدیل می شود.

توپ های روی سیم برق

توپ ها در بالاترین ارتفاع قرار دارند و در محیط هایی که از چند سیم استفاده شده است، توپ به نوبت روی هر کدام از سیم ها نصب می شود. رعایت فاصله مناسب بین آن ها نیز موجب می شود وزن توپ ها در کل سیم کشی به صورت مساوی تقسیم شده باشد. هنگام نصب، توپ ها به صورت دو نیم کره باز می شوند و روی سیم قرار می گیرند. سپس نیم کره ها به کمک گیره ها محکم می شوند. بدین شکل، توپ های رنگی روی سیم ها خودنمایی می کنند. خیلی ها تصور می کنند، کاربرد توپ های رنگ روی سیم ها تنها برای هواپیماها است. در حالی که با اهداف مختلفی نصب می شوند. در بزرگراه ها روی سیم های دکل ها این توپ ها دیده می شود و نظر رانندگان را به خودش جلب می کند. در واقع هدف اصلی نصب توپ روی سیم حفظ امنیت و جلوگیری از خطرات احتمالی است.

سخن پایانی

علت استفاده از توپ روی سیم، ارتقا امنیت است. تفاوت رنگی این توپ نسبت به محیط اطراف، افراد را از حضور سیم ها با خبر و خلبانان با تشخیص آن، موقعیت مکانی هواپیما یا بالگرد را تعیین می کند. استفاده از رنگ های استاندارد این توپ ها، موجب تشخیص راحت تر در شرایط بحرانی می شود. برای نصب آن نیز باید فواصل یکسانی بین توپ ها در نظر گرفته شود. کاربرد این توپ در محیط های فرودگاه و فضایی بسیار است و احتمال برخورد هواپیما با سیم ها را کاهش می دهد. جریان الکتریسیته ای که از این کابل ها انتقال می یابد بسیار بالا است و به عنوان برق فشار قوی شناخته می شود. به همین خاطر، در صورت برخورد با آن، خطرات ناگواری رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دلیل استفاده از توپ قرمز روی سیم برق

فهرست مطالب

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟