وبلاگ

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در ولتاژ آن‌ها است. همانطور که نامشان مشخص است، کابل‌های فشار قوی با هدف جابجایی برق ولتاژ بالا تولید می‌شوند و مدل‌های فشار ضعیف برای ولتاژهای پایین کاربرد دارد. جریان الکتریسیته به کمک طیف گسترده‌ای از شبکه‌های سیم و کابل انتقال می‌یابد و در دسترس مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. کابل‌ها برای انتقال انرژی و ارتقا سطح ایمنی در مدل‌های مختلف ساخته شده‌اند و هر کدامشان نیازهای خاصی از مصرف کنندگان و سیستم را پاسخ می‌دهند. کابل‌های فشار قوی از جمله کابل‌های مطمئن و کارآمد است که به راحتی در متراژهای بالا استفاده و از هادی و عایق‌های محافظ طراحی می‌شود. مدل‌های فشار ضعیف نیز بیشتر در محیط‌های مسکونی و منزل به کار می‌رود و توانایی تحمل جریان در ولتاژهای پایین را دارد. کابل پیمان یکی از مجموعه‌های معتبر برای تهیه انواع سیم وکابل برق فشلزضعیف و فشار قوی است. با مراجعه به صفحه محصولات می‌توانید خرید خود را انجام دهید و از کیفیت آن مطمئن باشید.

تفاوت کابل فشار قوی و فشارضعیف

🔶 به روزترین لیست قیمت ها در کابل پیمان با تخفیف ویژه خرید عمده 🔶

کابل فشار قوی چیست؟

کابل فشار قوی برای انتقال انرژی برق با ولتاژهای بالا طراحی شده است و قابل اجرا در محیط‌های سخت را دارد این کابل به خوبی انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا را انتقال می‌دهد و و نسبت به دیگر کابل‌ها طراحی منحصر به فردی دارد. معمولاً در محیط‌هایی که احتمال انتقال نیرو با تحمل بالا در فاصله‌های طولایی وجود دارد، از کابل فشار قوی استفاده می‌کنند. درون کابل هادی‌های بسیار رسانا قرار دارد که به کمک آن، جریان عبور می‌کند. معمولاً هادی کابل از چندین عایق تشکیل شده است. عایق‌بندی کابل‌های فشار قوی بدین گونه است که مانع نشت جریان شود. یکی دیگر از ساختارهای موثر این دسته از کابل‌ها می‌توان به لایه محافظ اشاره کرد. این لایه از کابل در برابر عوامل تاثیرگذار محافظت می‌کند و موجب یکپارچگی سیگنال الکتریکی می‌شود. خوب است بدانید برای نگهداری این کابل باید هزینه زیادی پرداخت شود و ساخت آن نسبت به دیگر کابل‌ها بسیار هزینه بر است. همچنین نیاز به دقت و توجه کافی حین اجزا دارد، چراکه این کابل باید با ولتاژهای بالا سروکار داشته باشد و خطرات زیادی در نصب و راه اندازی آن وجود دارد.

کابل فشار قوی چیست؟ - کابل پیمان

کاربردهای کابل فشار قوی

از این کابل‌های انتقال جریان الکتریکی در فواصل طولانی استفاده می‌کنند. در نیروگاه‌ها و مراکز مختلف شهری و صنعتی این کابل به وفور مشاهده می‌کند که عملکرد فوق العاده‌ای در توزیع برق دارد. همچنین این کابل در شبکه‌های توزیع برق به وفور استفاده می‌شود و انتقال جریان به حضور آن وابسته است.

کابل فشار ضعیف چیست؟

کابل‌های فشار ضعیف برای انتقال انرژی برق در ولتاژهای پایین طراحی شده و مناسب جریان الکتریسیته در فواصل کمتر است. معمولاً در محیط‌هایی که حساسیت بالایی ندارد و سیستم اجرایی با تغییرات مداوم در سیگنال‌ها روبرو نیست، از کابل فشار ضعیف استفاده می‌کنند. اجزای تشکیل دهنده کابل فشارضعیف شامل هادی و عایق است. هادی‌ها موجب تسهیل جریان الکتریکی می‌شود و عایق‌بندی کابل به ایجاد جریان ایمن و موثر کمک می‌کند. همچنین اجرای لایه‌های محافظ دوام کابل را ارتقا داده است و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

کابل فشارضعیف چیست؟ -کابل پیمان

کاربردهای کابل فشار ضعیف

این دسته از کابل‌ها مناسب ساختمان، محیط‌های مسکونی و محیط‌های صنعتی کوچک است. از این کابل برای ساخت دستگاه‌های خانگی و لوازم برقی استفاده می‌کنند. همچنین سیستم‌های روشنایی و تجهیزات الکترونیکی خانگی با کابل‌های فشار ضعیف طراحی می‌شوند.

تفاوت کابل فشار قوی و ضعیف چیست؟

در این قسمت با فرق کابل فشار قوی و ضعیف آشنا می‌شوید:

سطح ولتاژ

مهم‌ترین تفاوت این دو کابل، سطح ولتاژ آن‌ها است. هر کدام از کابل‌ها توانایی تحمل ولتاژ مشخصی را دارند. از کابل‌های فشار قوی برای مدیریت ولتاژهای بالا استفاده می‌کنند و کابل‌های فشار ضعیف توانایی تحمل محدوده ولتاژ ۵۰ الی ۱۰۰۰ ولت را دارند.

کاربردها

تفاوت دیگر کابل فشار قوی و ضعیف در کاربرد آن‌ها است. از مدل‌های فشار قوی برای توزیع برق در فواصل طولانی و اتصال شبکه‌های برق استفاده می‌کنند و قابلیت انتقال جریان بین شهرها و حتی کشورها را دارند. اما کابل فشار ضعیف تنها در محدوده ساختمان‌ها و محیط‌های مسکونی استفاده می‌شود. البته کابل‌ها براساس نوعشان ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشند. برای مثال، کابل‌های فشار قوی به دو مدل هوایی و زمینی تقسیم می‌شود که مدل‌های هوای مناسب فضای باز و تیرهای برق است و مدل زمینی برای زیر زمین کاربرد دارد. کابل فشار ضعیف نیز در دو دسته صنعتی و خانگی طراحی شده است که مدل صنعتی آن طراحی مناسبی برای محیط‌های صنعتی دارد.

طراحی و ساخت

کابل‌های فشار قوی طراحی پیچیده‌تری دارد و از متریال‌هایی برای ساخت آن استفاده می‌شود که در برابر فشارهای بالا مقاوم باشد. همچنین از عایق‌های ضخیم و محافظ‌های تخصصی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. اما کابل‌های فشار ضعیف طراحی ساده‌تری دارد و با عایق‌های نازک ساخته می‌شود.

نوع دسته بندی

کابل‌های فشار قوی براساس نوع ولتاژ دارای دسته‌بندی زیر است:
کابل فشار متوسط: این کابل دارای توانایی انتقال جریان الکتریکی با ولتاژ ۱ الی ۳۵ کیلوولت است.
کابل فشار قوی: این کابل قابلیت جابجایی جریان الکتریکی با ولتاژ ۳۵ الی ۲۳۰ کیلوولت است.
کابل ولتاژ فوق العاده بالا: این کابل برای انتقال جریان الکتریکی با ولتاژ بیش از ۲۳۰ کیلو ولت را دارد.
کابل‌های فشار ضعیف نیز در انواع مختلفی ساخته می‌شود و براساس شرایط مختلف مانند نوع رسانا، عایق و نوع روکش دارای طراحی‌های متنوعی است.

عایق‌بندی

از نظر عایق نیز این دو کابل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. کابل فشار قوی عایق‌بندی مقاوم‌تری دارد و به خوبی از نشت جریان جلوگیری می‌کند. در ساخت کابل فشار ضعیف نیز از عایق استفاده می‌شود که متریال‌های اجرایی آن شامل پلی اتیلن یا پلی وینیل کلرید است. عایق این کابل طراحی ساده‌ای دارد و مناسب ولتاژهای پایین است. برای این که انتخاب ایده آلی بین کابل‌های فشار قوی و ضعیف داشته باشید، باید به نیازها و شرایط محیطی توجه کنید. با در نظر گرفتن نیازهای الکتریکی مانند ولتاژ، برق مصرفی و… می‌توان انتخاب بهتری را تجربه کرد. همچنین ایمنی تاسیسات و استانداردهای ایمنی روی انتخاب کابل تاثیرگذار است.

سخن پایانی

با درک تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف، متوجه عملکرد هر کدام شده‌اید و با انتخاب درست از پرداخت هزینه‌های گزاف بابت تعمیر و نگهداری درامان می‌مانید. در صورتی که کابل مناسب شرایط اجرا و نصب شود، طول عمر بیشتری دارد و نیروی الکتریسیته با اطمینان کامل انتقال می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت کابل فشارقوی و فشارضعیف

فهرست مطالب

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟